loading...

كشاورزي

كشاورزي

بازدید : 209
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بذر به چكيده از گياهان مسئله دقت در كشاورزي و باغباني گفته ميشود كه حاذق مي‌باشد به نشر و توليد مثل آن گياه منجر ساز شود . در كشاورزي به هر بخش از گياه كه بتواند نسل ديگري از به عبارتي گياه را توليد كند بذر مي گويند .

بذر توليد گرديده از رويه جنسي تخم گياه ميباشد و از خط مش غير جنسي از طرق باززايي، ريزم، استولون، سوخ (پياز) و . . . ميباشد .

عدم توجه در تهيه و تنظيم و تهيه و خريد بذر، عمل توليد را با ناكامي مواجه مي كند هزينه اي كه يك كشاورز در ارتفاع عمليات كاشت، داشت و برداشت اعم از هزينه كارگر، آب، كود و سم بايستي بپردازد احتمال دارااست به صد برابر ارزش بذر برسد، از طرفي چناچه به هر كدام از اين كارداران خاطره گرديده دقت كمتري شود ساخت محصول به به عبارتي مقدار قليل توجهي زير مي آيد البته عدم توجه در تهيه و تنظيم و تهيه و تنظيم و تهيه و خريد بذر ممكن مي باشد به فنا و يا اين كه قابل به كارگيري نبودن كل كالا تمام شود . در حالتي كه لايق ترين قطعه زمين براي كاشت در حيث گرفته شود و بيشترين نگهداري در داشت و برداشت به كار آيد اما از بذر با خصوصيت ها خوب استفاده نشود كار ساخت با ناكامي رو به رو مي گردد .

مكانيزه شدن كاشت و برداشت جنس با خودرو هاي برداشت و زمينه مبارزه با آفات و امراض و قليل آبي، بنگاه هاي ايجاد بذر را برآن داشته مي باشد تا بذر هاي خود را متناسب با مراد هاي تكنولوژي تازه بذرهاي با خصوصيت ها پا كوتاه، پا بلند، قليل فرآورده لبريز كيفيت، لبريز فرآورده كم كيفيت، مقاوم به امراض و آفات، رنگ ها و مزه هاي متفاوت ايجاد كنند و به همين علت بذرهاي خوب پاره اي گران ميباشند كه ولي ارتقاء عملكرد و بالا بودن كيفيت كالا هزينه را جبران مي نمايد .

درشتي بذريك عدد از ادله ها مرغوبيت بذر شناخته گرديده مي باشد تست ارزش بذر اولي علامت هاي ارزش بذر از جرم هزار دانه، بو و رنگ در تيم بذر معين مي شود . همينطور بذر مي بايست به طور كامل رسيده و مواد غذايي واجب را براي جنين هم پا داشته باشد . نماد ها ديگر بذر عالي را مي بضاعت و توانايي از آزمايش هاي بعدي انتخاب كرد . از گزاره استدلال ها مرغوبيت بذر، قوه و بضاعت ناميه بذر مي باشد كه عبارت مي‌باشد از درصد بذرهايي كه جوانه زده و سبز مي شود . بضاعت و توان ناميه و سرعت جوانه زني بذر را مي توانايي و توان با شمارش درصد بذر هاي سبز گرديده در يك برهه زماني دوران مشخص به تيتر نمونه 10 تا 15 روز تعيين كرد . گزينش قوه ناميه بسيارساده هست و با وسايلي مثل پارچه مرطوب، صفحه ناچيز آب كن و غيره تعداد معيني براي مثال 10 يا اين كه 100 عدد بذر را در دماي اتاق سبز مي نمايند و درصد آن را تعيين مي نمايند .

قوه ناميه بذر بستگي به ادله ها ذيل دارد: - وزن هزار دانه ( درشتي يا اين كه اين كه ريزي بذر) بخش اعظم مدت ها مشاهده مي شود كه بذرهاي ريز و ضعيف در مجموعه اي از بذر مشخص، دارنده قوه ناميه كمتري مي باشد و بوته هاي ضعيف فرآورده كمتري توليد مي كند . بدين ترتيب درشتي بذر يك عدد از برهان ها مرغوبيت بذر شناخته شده مي باشد و در آزمايشگاه با شمارش هزار دانه از بذر و وزن كردن آن درشتي بذر را معين مي نمايند .

-

سن بذر رابطه سن بذر با قوه ناميه به اين چهره مي باشد كه هر قدر مسافت مدت برداشت تا افشاندن به عبارتي بذر بخش اعظم باشد، مطلقا قوه ناميه بذر كمتر خواهد بود . ولي در صورتيكه بذري در وضعيت آب و هوايي مساعد ايجاد شده باشد و آلوده و كثيف و آلوده و آلوده به آفات و امراض نباشد و در حالت انبار مناسب يعني در محيط سرد و خشك هم مراقبت گرديده باشد مي تواند بر حسب نوع بذر، زمان وقتي از 1 تا 8 سال قوه ناميه خود را محافظت نمايد .

-

خلوص بذر بذر مرغوب و با كيفيت بايد تميز و عاري از مواد فرنگي باشد . معمولا ياور با بذر مواد فرنگي از قبيل: كاه، شن، بذر علف هاي هرز و بذر جور هاي ديگر يافت مي شود كه اين مقدار نبايد بيش از حد استاندارد باشد .

-

خلوص ژنتيكي بذر بسياري از سبزي ها به راحتي با گونه هاي نامرغوب و يا اين كه اين كه خودرو تلقيح مي شوند و خواص و مرغوبيت خود را از دست مي دهند .

-

سلامت بذر سالم و مقاوم بودن بذر يكي ديگر از خصوصيات بذر مرغوب مي باشد و مي بايست از بذرهاي مقاوم و ضدعفوني شده براي افشاندن به كارگيري كرد . رنگ، در صد رطوبت، رايحه و درخشندگي بذر از استدلال ها ديگري ميباشند كه مي بضاعت و توان و بضاعت به امداد آن ها بذر مرغوب را تشخيص داد .

بذرمرغوب و با كيفيت مي بايست منزه و عاري از مواد خارجي باشد توصيه هاي ضروري براي تهيه بذر مرغوب و با كيفيت 1- ديده گرديده مي باشد كه هنگام كنترل مزرعه، درصورت وجود علف هرز، برخورد جدي با پيمانكار به فعاليت نمي آيد و تيتر مي كنند كه هنگام برداشت، علفهاي هرز برداشت نخواهدشد و يا به عذر و بهانه كنترل نهايي بذور برداشت گرديده بوسيله سازمان كنترل و گواهي بذر جديتي در پاك نمودن مزرعه به كار نمي آيد كه اين ريسك به زيان پروسه توليد بذر منتهي مي گردد .

2- پس از صدور گواهي مزرعه عمليات برداشت نيز ذيل بررسي مستقيم قرارگيرد تا با به عمل گيري از ابزار و ماشين هاي غير مناسب از گزاره كمباينهاي گندم بذر نامرغوب تهيه نشود .

3- پس از خرمن كوبي و تأييد نهايي بذر از سوي مركز كنترل و گواهي بذر، بلافاصله بذور به انبارهاحمل و در شرايط مناسبي انبار گردد .

4- كوشش شود تا با ايجاد انگيزه هاي مادي و ايجاد جاذبه اقتصادي و يادگرفتن پيمانكاران رضايت و مهارت آن ها براي توليد بذر مهيا گردد .

بازدید : 216
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بذر به چكيده از گياهان مسئله توجه در كشاورزي و باغباني گفته ميشود كه قادر است به تكثير و توليد نظير آن گياه باعث شود . در كشاورزي به هر بخش از گياه كه بتواند نسل ديگري از همان گياه را ايجاد نمايد بذر مي گويند .

بذر ساخت گرديده از رويكرد جنسي تخم گياه هست و از رويكرد غير جنسي از طرق باززايي، ريزم، استولون، سوخ (پياز) و . . . ميباشد .

عدم

توجه در تهيه و خريد بذر، كار توليد را با ناكامي مواجه مي كند هزينه اي كه يك كشاورز در ارتفاع عمليات كاشت، داشت و برداشت اعم از هزينه كارگر، آب، كود و سم بايد بپردازد احتمال دارد به صد برابر ارزش بذر برسد، از طرفي چناچه به هر كدام از اين عوامل ياد گرديده اعتنا كمتري شود ايجاد متاع به همان ميزان ناچيز توجهي ذيل مي آيد اما عدم اعتنا در تهيه و تنظيم و خريد بذر ممكن است به نابودي و يا قابل استعمال نبودن كل متاع تمام شود . در حالتي كه شايسته ترين قطعه زمين براي كاشت در لحاظ گرفته شود و بيشترين نگهداري در داشت و برداشت به كار آيد اما از بذر با ويژگي ها عالي استعمال نشود فعاليت ايجاد با ناكامي رو به رو مي گردد .

مكانيزه شدن كاشت و برداشت جنس با ماشين هاي برداشت و زمينه نبرد با آفات و امراض و كم آبي، بنگاه هاي توليد بذر را برآن داشته مي باشد تا بذر هاي خود را متناسب با مراد هاي تكنولوژي تازه بذرهاي با مشخصات پا كوتاه، پا بلند، كم مال لبريز كيفيت، پر جنس ناچيز كيفيت، مقاوم به امراض و آفات، رنگ ها و مزه هاي متفاوت ساخت نمايند و به همين علت بذرهاي عالي پاره اي گران هستند كه ولي افزايش كارايي و بالا بودن كيفيت مال هزينه را جبران مي كند .

درشتي بذر يكي از عوامل مرغوبيت بذر شناخته شده است تست

بها بذر اولين نماد هاي بها بذر از جرم هزار دانه، بو و رنگ در تيم بذر معلوم مي شود . همچنين بذر بايستي تماما رسيده و مواد غذايي لازم را براي جنين همراه داشته باشد . علامت ها ديگر بذر خوب را مي بضاعت از تست هاي بعدي تعيين كرد . از گزاره كارداران مرغوبيت بذر، قوه و توان ناميه بذر مي باشد كه عبارت مي‌باشد از درصد بذرهايي كه جوانه زده و سبز مي شود . توان ناميه و سرعت جوانه زني بذر را مي توانايي با شمارش درصد بذر هاي سبز شده در يك مقطع دوران معين به عنوان مثال 10 تا 15 روز انتخاب كرد . تعيين قوه ناميه بسيارساده هست و با وسايلي مانند پارچه مرطوب، صفحه خشك كن و غيره تعداد معيني براي مثال 10 يا 100 عدد بذر را در دماي اتاق سبز مي نمايند و درصد آن را تعيين مي كنند .

قوه ناميه بذر بستگي به عوامل زير دارد: -

وزن هزار دانه ( درشتي يا اين كه ريزي بذر) اكثر اوقات مشاهده مي شود كه بذرهاي ريز و ضعيف در تيم اي از بذر مشخص، داراي قوه ناميه كمتري مي باشد و بوته هاي ضعيف مال كمتري توليد مي نمايد . بنابراين درشتي بذر يك عدد از عامل ها مرغوبيت بذر شناخته گرديده مي باشد و در آزمايشگاه با شمارش هزار دانه از بذر و وزن كردن آن درشتي بذر را معلوم مي كنند .

سن بذر

ارتباط سن بذر با قوه ناميه به اين فيس مي باشد كه هر قدر مسافت مقطع برداشت تا افشاندن همان بذر اكثر باشد، حتما قوه ناميه بذر كمتر خواهد بود . البته چنانچه بذري در موقعيت آب و هوايي مساعد ساخت شده باشد و آلوده و كثيف به آفات و امراض نباشد و در موقعيت انبار مناسب يعني در محيط سرد و خشك نيز مراقبت گرديده باشد مي تواند بر حسب مدل بذر، بازه هنگامي از 1 تا 8 سال قوه ناميه خود را مراقبت نمايد .

خلوص بذر

بذر مرغوب و با كيفيت بايد پاك و عاري از مواد خارجي باشد . معمولا ياور با بذر مواد خارجي از قبيل: كاه، شن، بذر علف هاي هرز و بذر مدل هاي ديگر يافت مي شود كه اين مقدار نبايد بيش از حد استاندارد باشد .

-

خلوص ژنتيكي بذر بسياري از سبزي ها به راحتي با انواع نامرغوب و يا ماشين تلقيح مي شوند و خاصيت و مرغوبيت خود را از دست مي دهند .

-

سلامت بذر سالم و مقاوم بودن بذر يكي ديگر از مشخصات بذر مرغوب مي باشد و مي بايست از بذرهاي مقاوم و ضدعفوني شده براي افشاندن به كارگيري كرد . رنگ، در صد رطوبت، رايحه و درخشندگي بذر از عامل ها ديگري مي‌باشند كه مي بضاعت و توان به كمك آن ها بذر مرغوب را تشخيص داد .

بذر مرغوب و با كيفيت مي بايست منزه و عاري از مواد خارجي باشد توصيه هاي ضروري براي تهيهبذر مرغوب و با كيفيت 1- ديده شده ميباشد كه هنگام كنترل مزرعه، درصورت وجود علف هرز، برخورد جدي با پيمانكار به عمل نمي آيد و عنوان مي كنند كه هنگام برداشت، علفهاي هرز برداشت نخواهدشد و يا به عذر كنترل نهايي بذور برداشت گرديده توسط سازمان كنترل و گواهي بذر جديتي در پاك نمودن مزرعه به فعاليت نمي آيد كه اين ريسك به زيان فرايند توليد بذر منتهي مي گردد .

2- پس از صدور گواهي مزرعه عمليات برداشت نيز ذيل ارزيابي مستقيم قرارگيرد تا با به كار گيري از ابزار و ماشين هاي نامناسب از پاراگراف كمباينهاي گندم بذر نامرغوب تهيه نشود .

3- پس از خرمن كوبي و تأييد نهايي بذر از سوي مركز كنترل و گواهي بذر، بلافاصله بذور به انبارهاحمل و در شرايط مناسبي انبار گردد .

4- كوشش شود تا با ايجاد انگيزه هاي مادي و ايجاد جاذبه اقتصادي و آموزش پيمانكاران رضايت و مهارت آن ها براي توليد بذر فراهم گردد .


بازدید : 240
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بذر ، يكي از مهمترين نهاده هاي كشاورزيست كه كشت و زرع بدون آن تقريبا امكان پذير نيست . همچنين كيفيت بذر نيز در به دست آوردن محصولي با كيفيت ، از اهميت ويژه اي برخوردار است . در حقيقت يك بذر خوب و با كيفيت ، متضمن برداشت محصولي با كيفيت خواهد بود.
در اصطلاح عوام ، بذر به دانه گياه اطلاق ميشود ولي در علم كشاورزي ، به هر واحد از بافت يك گياه كه بتواند موجب رويش گياه جديد شود ، بذر اطلاق مي شود .
به عنوان مثال ، پياز يك گل يا غده سيب زميني ، در طبقه بندي علم كشاورزي ، بذر محسوب مي گردند.
طبقه بندي انواع بذر :
بذر اوليه يا بذر اصلاح گر
بذر اوليه يا بذر اصلاح گر به بذر و يا قسمتي از اندامهاي گياه گفته ميشود كه تحت نظارت افراد متخصص توليد شده و داراي برچسب سفيد رنگ مي باشد . نگهداري و ذخيره بذر اوليه كار نسبتا سختي مي باشد .
بذر پايه و يا بذر سوپر اليت
بذر پايه به بذري اطلاق مي شود كه حاصل كشت بذر اوليه مي باشد . كشت بذر پايه معمولا چندين بار تكرار مي شود ، به اين معني كه چندين بار از بذر پايه ، بذر جديد توليد مي گردد . بذر پايه داراي برچسب سفيد رنگ بوده و نسبت به بذر گواهي شده ، در اندازه كمتري توليد مي گردد.
بذر ثبت شده يا بذر مادري
بذر مادري حاصل تكثير بذر پايه مي باشد و مانند بذر پايه ممكن است چندين بار تكثير و توليد شود . بذر ثبت شده يا بذر مادري داراي برچسب ارغواني رنگ مي باشد .
بذر گواھي شده
بذر گواهي شده نتيجه كشت بذر پايه و يا بذر ثبت شده مي باشد و پس از توليد، توسط ارگانها و مراجع ذيصلاح ، تاييد مي گردد. اين بذر داراي برچسب مخصوص آبي رنگي بوده كه به اين علت به بذر آبي نيز معروف مي باشد .
نكاتي كه در مورد يك بذر بايد بدانيم :
درجه خلوص بذر
يكي از موارد بسيار مهم در تهيه بذر اين است كه بذر بايد خالص و عاري از هرگونه مواد خارجي و ناخالصي باشد . همچنين بذر خالص فاقد بذور شكسته ، آلوده به انواع آفات و بيماري مي باشد.
قوه ناميه بذر
به ميزان توانايي يك بذر براي جوانه زني و رويش ، قوه ناميه اطلاق مي شود كه درصد قوه ناميه و آگاهي از ميزان آن به هنگام تهيه بذر ، بسيار اهميت دارد.

بازدید : 203
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بذر بادمجان و شرايط كشت آن
منبع و منشاء گياه و بذر بادمجان ، كشور ژاپن مي باشد . بذر بادمجان در اواخر ماه بهمن و به صورت خزانه و در بستري حاوي خاك برگ بسيار نرم ، خاك كشاورزي نرم و ماسه و در محيطي نسبتا مرطوب كشت مي شود . دماي مناسب براي كشت بذر بادمجان ، 25 درجه سانتيگراد مي باشد و محيط مناسب براي پرورش بذر بادمجان از لحاظ رطوبت و دما ، شبيه محيط گلخانه مي باشد . بهتر است بذر بادمجان در ظروف كشت و گلدان ، كاشته شده و سپس به صورت نشاء به زمين اصلي منتقل گردد.
بذر بادمجان را در خاكي با شرايط ذكر شده و در ظروف كشت مي كارند و پس از اينكه به مرحله چهار برگي شدن رسيد به پشته هاي زمين اصلي كه از قبل آماده گرديده ، منتقل مي شوند . مرحله چهار برگي شدن بذر بادمجان عموما در ارديبهشت ماه اتفاق مي افتد . پيشنهاد مي شود فاصله بين پشته ها بين 70 تا 75 سانتيمتر و فاصله بين بوته هاي بادمجان 40 تا 45 سانتيمتر باشد .
آبياري بذر بادمجان و خود گياه ، با توجه به شرايط آب و هوايي و نوع خاك ، متغير است .
بذر بادمجان مانند ساير گياهان ،گونه هاي مختلفي دارد كه معمول ترين آنها بذر بادمجان قلمي ، بذر بادمجان دلمه اي ، بذر بادمجان سفيد ، بذر بادمجان سبز و ... مي باشد .
از بين اين گونه هاي مختلف بذر بادمجان ، آن دسته كه داراي كمترين ميزان دانه و بيشترين حد از شيريني باشد ، براي مصارف خانگي ، مقبول تر مي باشند . بذر بادمجان سياه و قلمي ، مورد پسند ترين نوع بذر بادمجان در ذايقه مردم ما مي باشد .

تعداد صفحات : 17

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 180
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 20
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 28
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 114
  • بازدید سال : 930
  • بازدید کلی : 88440
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه