loading...

كشاورزي

كشاورزي

بازدید : 219
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

طي سالهاي اخير استفاده از انواع مختلف ورق پلي كربنات در صنعت گلخانه به عنوان پوشش سازه گلخانه بسيار متداول شده است و هر روز شاهد توليدات جديد در اين حوزه و استقبال فراوان از طرف توليد كنندگان محصولات كشاورزي و گلخانه داران مي باشيم. همانطور كه مي دانيد امروزه گلخانه ها سهم بسزايي از كشاورزي نوين را به خود اختصاص داده اند و سطح زير كشت فضاهاي گلخانه اي در كشور رو به افزايش مي باشد. بنابراين تجهيز درست گلخانه با بهترين ابزار و تكنولوژي ها مي تواند يك چالش قابل تامل باشد. يكي از اصلي ترين تجهيزات گلخانه ، پوشش سازه مي باشد كه پيش از اين، نايلونها به عنوان تنها و بهترين پوششهاي گلخانه اي مورد استفاده قرار مي گرفتند. نايلونهاي گلخانه اي اگر چه هنوز محبوبيت فراواني بين توليد كننده ها و گلخانه داران دارد اما از جايگاه رو به رشد ورقهاي پلي كربنات در صنعت گلخانه نيز نميتوان چشم پوشي نمود. توصيه ميكنيم اين مطلب را تا انتها بخوانيد چون قصد داريم شما را با ويژگيهاي منحصر به فرد انواع پلي كربنات آشنا نماييم.

چرا در گلخانه ها از پلي كربنات استفاده كنيم ؟

در اين مطلب قصد نداريم به بررسي مقايسه اي نايلون گلخانه و ورق پلي كربنات بپردازيم اما تلاش ما اين است تا به طور كامل به ويژگيهاي اين پوشش گلخانه اي محبوب اشاره نماييم و تصميم براي انتخاب را به عهده شما عزيزان بگذاريم.

پلي كربنات ها پلاستيكهاي شفاف و با استقامتي هستند كه تبادل حرارتي بسيار كمي دارند و از انجا كه عموما در جداره هاي جانبي و يا سقف گلخانه مورد استفاده قرار مي گيرند، در فصول مختلف، امكان خروج هواي سرد و گرم داخل گلخانه، از انها به سختي ميسر است. به عبارت ديگر استفاده از انها سبب صرفه جويي در مصرف انرژي مي گردد.

همچنين در فصل تابستان مطابق با جهت تابش نور خورشيد، مانع از گرم شدن بيش از حد محيط و در زمستان نيز، با دريافت حداكثري گرماي خورشيد، سبب گرم شدن داخل گلخانه مي گردد.

چند ويژگي كم نظير و منحصر بفرد پلي كربنات كه بايد بدانيد

عليرغم تصور عموم نسبت به تغيير رنگ ورق پلي كربنات، اين پوششهاي پليمري، پايداري نسبتا بالايي دارند و گذر زمان و تابش نور خورشيد تاثير محسوسي بر رنگ آنها نمي گذارد .

يك برتري ديگر اين نوع پوشش گلخانه، مقاومت آن در برابر آتش و عدم مشتعل شدن آن مي باشد. به اين معني كه در صورت بروز حريق، اين ورقها، قابل اشتعال و شعله ور شدن نيستند بلكه به مرور با حرارت آتش ذوب و نهايتا خاموش مي شوند.

از ديگر ويژگيهايي كه شايد بيشتر راجع به آن شنيده و خوانده باشيد، سبك بودن و استفاده و نصب سريع آنها مي باشد كه موضوع بسيار مهمي ميباشد و بر خلاف نايلونها، نصب انها بسيار راحت تر مي باشد.

قابليت خم شدن نيز از ديگر ويژگي هاي اين پوششهاي پلاستيكي بوده كه به ويژه براي پوشش سقف به صورت محدب، بسيار پركاربرد مي باشد.

مقاومت بالاي ورق پلي كربنات نسبت به مواد شيميايي و خوردگي توسط آنها نيز ويژگي قابل توجهي بوده كه بايد به آن توجه نمود. صرف نظر از موارد ياد شده، مقاومت بالاي اين نوع پوشش گلخانه در برابر شكستن، خميدن و ترك خوردن و به خصوص ويژگي ضد ضربه بودن و غير شكنندگي آن در مقايسه با شيشه، بسيار قابل تامل مي باشد.

انواع مختلف پلي كربنات و كاربردهاي آنها در يك نگاه اجمالي

يكي از رايج ترين و پركاربردترين انواع پلي كربنات، ورق پلي كربنات تخت يا فلت مي باشد. اين ورقها بسيار شفاف بوده و از انجا كه استحكام بالايي دارند با عنوان آهن شفاف نيز شناخته شده مي باشند و امروزه به يكي از اصلي ترين جايگزين هاي شيشه در موارد مختلف به ويژه گلخانه ها تبديل شده اند.

معمولا ابعاد اين ورقها استاندارد بوده و يكي از سطوح خارجي آنها توسط يك لايه محافظ پوشانده شده به طوري كه مقاومت بيشتري در برابر ضربه و ساير تنش ها ايجاد مي كند. سطح ديگر اين ورق نيز با لايه محافظي در برابر اشعه ماوراي بنفش پوشانده شده كه طول عمر و ماندگاي ان را تا حد بسيار زيادي بالا مي برد.

از ديگر انواع اين پوششها مي توان به ورق پلي كربنات دوجداره يا چند جداره اشاره نمود. اگر چه اين ورقها نيز در گلخانه ها مورد استفاده قرار مي گيرد اما نميتوان گفت كه پر كاربردترين نوع آن در اين مصرف مي باشد. از ويژگيهاي منحصربفرد اين نوع ورق، امكان تبادل حرارتي بالاي ان مي باشد. تنوع رنگ در اين محصول بسيار بالا بوده و مانند ديگر انواع اين ورقها، از مقاومت بالايي در برابر تنش هاي محيطي و آب و هوايي و ضربه برخوردار مي باشد. ناگفته نماند كه اين نوع پلي كربنات، عايق صدا و حرارت نيز مي باشد و بهترين گزينه انتخابي در چنين شرايطي مي باشد.يكي از موارد مصرف اين نوع پلي كربنات، استفاده از آنها به عنوان پوشش سقف استخر مي باشد.

ورق كروگيت يا موجدار نيز نوع ديگري از انواع پلي كربنات مي باشد كه در شكلها و گونه هاي مختلفي توليد مي شود. ورقهاي كروگيت عموما به عنوان نورگيرها و پوششهاي سقف در فضاهاي باز مورد استفاده قرار مي گيرند. اين ورقها نيز همانند ساير انواع، به علت ويژگيهايي كه دارند ضمن كاهش هزينه ها، سبب صرفه جويي در مصرف انرژي مي شوند و به راحتي قابل نصب و استفاده مي باشند.

همچنين ورقهاي كروگيت، بسيار مستحكم و مقاوم بوده و تا حد بسيار زيادي فشار را تحمل مي نمايد. ساير ويژگيهاي آن شامل سبك وزني،انعطاف پذيري، نصب آسان و ... همانند ساير انواع اين خانواده مي باشد.

آيا استفاده از پلي كربنات فقط مزيت دارد ؟

در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم خير. همانند هر محصول و كالاي ديگري كه ساخته و توليد شده توسط انسان مي باشد، اين پوششها نيز داراي معايبي مي باشند اما شايد بهتر باشد بگوييم در مقابل مزاياي بي شمار آنها، چند موردي كه در زير به انها اشاره خواهيم نمود، بسيار ناچيز و قابل اغماض مي باشد:

پيش تر اشاره كرديم كه ورق پلي كربنات قابل اشتعال نمي باشد و عليرغم اينكه اين موضوع جزو مزاياي آن به شمار مي رود بد نيست بدانيد كه پلي كربنات ها دودزا بوده و در هنگام آتش گرفتن، بعلت خاصيت خود خاموش شوندگي به آرامي ذوب ميشود اما اين فرايند همراه با توليد دود بوده و شايد اين مورد را جزو معايب آن بتوان بر شمرد. همچنين اين پوشش ها تا حدي قابليت خش پذيري دارند كه به مرور زمان باعث ايجاد كدورت و تغيير رنگ و شفافيت آنها خواهد شد.

به عنوان اخرين ايراد و مهمترين آنها بايد گفت كه از آنجا اين ورقها گرماي زيادي توليد مي كنند در ماههاي گرم سال

در بخش زيرين آنها،در برخي اوقات با دماي بسيار بالا روبرو خواهيم بود كه اين موضوع تا حدي نا مطلوب و ناخوشايند مي باشد.

سايت بازار بزرگ كشاورزي ايران با بيش از 10 سال فعاليت در معرفي توليد و تامين كنندگان حوزه كشاورزي و گلخانه ضمن معرفي انواع پوششهاي گلخانه اي و پلي كربنات، توليد شده توسط بهترين برندهاي كشور، اين امكان را به شما خواهد داد كه به مقايسه انواع اين محصولات پرداخته و با توجه به قيمت و موقعيت مكاني توليد و يا تامين كننده، بهترين انتخاب و خريد را داشته باشيد.

بازدید : 216
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18


امروزه پهپادها در كشورهاي پيشرفته در صنعت كشاورزي جاي خود را به خوبي باز نموده اند و استفاده از آنها در اين حوزه با سرعت چشمگيري در حال گسترش است و خوشبختانه در كشور ايران نيز اگر چه به كندي ولي به هر حال بكار گيري اين پهپادها در حال اجرا و توسعه ميباشد و امروزه در خوزستان و مازندران و گلستان چندين سال است كه در امر سمپاشي و كود پاشي موفق بوده و از ابتداي سال 98 در استان خراسان رضوي نيز فعاليت اين پهپادها در سطح هزار هكتار شروع شده است و از آنجا كه مركز مكانيزاسيون ماشينهاي كشاورزي با ارائه تسهيلات 5 ساله و پرداخت 80 درصد قيمت پهپادهاي سمپاش از كشاورزان حمايت مينمايد بزودي بايد شاهد سمپاشي با پهپاد در سطح وسيع تري از مزارع كشور باشيم .
پرنده هاي هدايت پذير از راه دور كه با اسم مخفف پهپاد از آنها نام ميبرند رباتهاي پرنده اي هستند كه با 6 و يا ۸ موتور پرواز كرده و توانايي حمل يك مخزن ۱۰ ، 16 و يا 20 ليتري را دارند. اين پهپادها مجهز به سيستم كنترل پرواز و خلبان خودكار هوشمند هستند كه مي توانند بر روي مسيرهاي برنامه ريزي شده پرواز نموده و از طريق ۴ يا 8 نازل نصب شده در قسمت زيرين آن به پاشش منظم محلولها بپردازند.
كشورها و شركتهاي زيادي در دنيا توليد كننده اين رباتها به منظور سمپاشي با پهپاد هستند كه سمپاشهاي حال حاضر محصول شركت ( دي جي آي ) چين ميباشند .مدل هاي مختلف پهپادهاي توليدي اين شركت عبارتند از :
• AGRAS MG1
• AGRAS MG1S
• AGRAS MG1 P
• AGRAS T16
مدلهاي يك تا سه اكتاكوپتر يا ربات پرنده ۸ موتوره هستند كه داراي سيستم هاي كنترل پرواز بسيار هوشمند با ايمني خيلي عالي ميباشند انتخاب و قرار دادن ۸ موتور بسيار قوي باعث شده است ضمن پايداري و پرواز دقيق در آسمان در صورت از كار افتادن يك يا دو موتور، اين پهپاد بتواند به كمك موتورهاي ديگر خود را در آسمان پايدار نگاه داشته و به صورت ايمن فرود خود را انجام داده و يا به محل اوليه پرواز خود برگردد .
در همه مدلهاي پهپادهاي سمپاش اين شركت ميتوانيد از سيستم پرواز دستي و سيستم كنترل پرواز تماما خودكار استفاده نموده و از ايمني بسيار خوبي بهره ببريد و حتي در مدل AGRAS MG1 P امكان پرواز و كنترل سه تا 5 پرنده با يك خلبان و دستگاه كنترلر وچود دارد.
چرا بايد از سمپاش پهپاد استفاده نماييم؟
• اين پهپادها داراي بدنه و فريم تمام كربني بوده كه از استحكام بسيار بالايي برخوردار است و در عين حال وزن بسيار پاييني دارد.
• به دليل استفاده از سيستم هاي كنترل پرواز نسل جديد داراي خلبان خودكار و هوشمند مي باشند.
• داراي نمايشگري با روشنايي و شفافيت بسيار بالا مي باشند و امكان كار و مشاهده تصاوير در نور مستقيم خورشيد نيز وجود دارد.
• به منظور مشخص نمودن نقاط و مسيرهاي پرواز، پاشش سموم و كودها، اين پهپادها به راحتي قابل برنامه ريزي دقيق مي باشند.
• فرايند تنظيم ميزان و درصد پاشش سم از نازل هاي سمپاشها كاملا قابل كنترل و برنامه ريزي مي باشد.
• كليه قطعات اين پهپادها ضد آب بوده و قابليت شستشو بعد از انجام سمپاشي را دارد.
• از آنجا كه بدنه اين پهپادها غير قابل نفوذ بوده و مجهز به يك سيستم خنك كننده مركزي مي باشد ، دوام و كارايي بالايي دارد.
• براي پيشگيري از ورود و نفوذ گرد و غبار ، ربات پرنده سمپاش داراي سيستم سه گانه فيلترينگ مي باشد.
سمپاشي با پهپاد هاي دي جي آي امكان پاشش ۴۰۰۰ تا 10000 متر مربع تنها در طول ۱۰ دقيقه را براي شما فراهم مي آورد. كه اين ميزان ۴۰ تا ۶۰ برابر از حالت سمپاشي دستي سريعتر مي باشد.
با نحوه سمپاشي با پهپاد در مزارع و باغات آشنا شويد :
پهپادهاي آگراس به قدري هوشمند هستند كه قادرند زمينهاي مشخص شده را به صورت دقيق سمپاشي كرده و از پاشش و اسپري قسمتهايي از زمين كه فاقد پوشش گياهي بوده و يا نياز به سمپاشي ندارند خودداري نمايند و محلهايي مانند بخشهاي مسكوني و انبار و ...... را سمپاشي نكنند.
در تانكر مخصوص تعبيه شده زيرين ربات پرنده امكان حمل ۱۰ تا 16 كيلوگرم مايع وجود دارد و سرعت پرواز پرنده بر سطح مزارع و همچنين ميزان پاشش محلول از نازل هاي آن با دقت بالايي قابل تنظيم ميباشد.
سمپاشي با پهپاد بين 4 تا ۱۰ هكتار در ساعت و با كيفيت بسيار بالايي قابل اجرا مي باشد بدون اينكه نيازي به ورود به مزارع وجود داشته باشد.
از ديگر ويژگيهاي پهپادهاي سمپاش وجود نازلهاي قابل تعويض مي باشد كه مقاومت بسيار بالايي در برابر سايش داشته و قابل استفاده براي صدها بار محلول پاشي مي باشد. ناگفته نماند كه معمولا اين پهپادها داراي ۴ تا 8 عدد نازل مي باشند كه در قسمت زيرين موتورها نصب شده اند.
پهپاد مجهز به سيستم برگشت خودكار به خانه بوده و پس از اتمام فرايند سمپاشي و يا در هنگام قطع ارتباط راديو يا اتمام شارژ باطري ، به صورت خودكار به محل ابتدايي پرواز بر مي گردد. به علاوه اين پهپادها داراي سيستم هشدار اتمام مايع داخل تانكر بوده و در صورت بروز اين موضوع، به خلبان هشدار مي دهد.
ربات پرنده همچنين داراي بازوهاي جمع و باز شونده مي باشد كه به آساني امكان جابجا نمودن آن را فراهم مي نمايد و در برخي از مدلها به منظور مشاهده تصاوير از زاويه جلو، پهپاد داراي دوربيني در قسمت جلو به نام دوربين اف پي وي ميباشد .
سنسور مانع سنج در قسمت جلو و پشت براي پيشگيري از برخورد با موانع نيز از ديگر ويژگيهاي اين رباتهاي پرنده مي باشد. مي توان براي پرواز و سمپاشي با پهپاد سه حالت تمام اتوماتيك، دستي و نيمه اتوماتيك را انتخاب نمود.

بازدید : 225
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

در دنياي مدرن امروز با جمعيت فزاينده و رو به رشد كشورها ، موفقيت از آن كشورهايي ست كه پايه اقتصاد خود را بر كشاورزي بنا نهاده اند و در اين بين اهميت استفاده از پيشرفته ترين و به روز ترين ماشين آلات كشاورزي ، موضوعي بديهي و غير قابل انكار است.
دليل اهميت اين موضوع شايد بسيار ساده و بديهي باشد چرا كه دستيابي به راندمان بالاتر و محصولات بهتر ، هدف اصلي كشاورزي بوده و اين موضوع ميسر نخواهد بود مگر با همگام شدن با تكنولوژي روز كشاورزي و استفاده از جديد ترين تجهيزات و ماشين هاي كشاورزي كه در حال حاضر و خوشبختانه توليد كنندگان داخلي توانسته اند موفقيتهاي قابل توجهي در امر توليد و ساخت اين تجهيزات كسب نمايند.
طبقه بندي كلي دستگاه ها و تجهيزات كشاورزي را مي شناسيد ؟
ماشين آلات كشاورزي طيف گسترده اي را شامل مي شود. شايد شما يكي از فعالين بخش بزرگ كشاورزي باشيد و بدانيد به طور كلي اين تجهيزات شامل چه گروه بندي مي باشد . اما بد نيست نگاهي اجمالي به انواع تجهيزات و ماشين هاي كشاورزي داشته باشيم و زمان نياز به هر يك و نحوه عملكرد آنها را بدانيم. پس با سايت بازار بزرگ كشاورزي همراه باشيد و اين مطلب را تا انتها بخوانيد :
به طور كلي ماشين هاي كشاورزي را مي توان شامل انواع تراكتور ، كمباين ها ، تيلر و چاپر ها و انواع دروگر دانست كه در اين مطلب سعي ميكنيم به اختصار درباره هر يك از اين تجهيزات توضيحاتي مفيد ارايه دهيم.
انتخاب بهترين و مناسب ترين تراكتور
حتما ميدانيد يكي از مهمترين تجهيزات و ماشين آلات كشاورزي تراكتورها مي باشند كه در يك طبقه بندي كلي ، به دو بخش تراكتور زراعي و تراكتور باغي طبقه بندي مي شوند . در زير به برخي از پارامترهاي حائز اهميت در مقوله انتخاب بهترين تراكتور اشاره خواهيم كرد.
پيش از هر چيز ميزان انطباق و قدرت مانور تراكتور را با شرايط مورد نياز خود بسنجيد :
مهم است كه تراكتوري انتخاب كنيد كه مطابق با شرايط باغ يا زمين زراعي شما باشد. فواصل بين رديفهاي كشت ، يكي از موارد مهمي است كه بايد به هنگام انتخاب تراكتور در نظر داشته باشيد. تراكتور بايد ابعادي داشته باشد كه در فاصله بين رديفهاي كشت زمين يا باغ شما به راحتي بتواند تردد كند .
توان تراكتور را با نياز خود بسنجيد و مطابقت دهيد
عموما افراد فكر ميكنند بهترين تراكتور ، پر قدرت ترين است . اين موضوع در بسياري موارد سبب هدر رفتن انرژي و هزينه زيادي مي شود. شايد زمين يا باغ شما نيازي به اين سطح از توان و قدرت نداشته باشد . پس اين مورد را نيز در نظر بگيريد.
ببينيد آيا كار با اين تراكتور براي شما تا چه اندازه راحت است :
شما ممكن است زمان زيادي را با اين وسيله بگذرانيد بنابراين مهم است كه كار با آن براي شما راحت باشد. صندلي و كابين تراكتور را كنترل كنيد. دستيابي به فرمان ، دنده ها و پدال ها بايد براي شما به راحتي امكان پذير باشد. فاصله بين كنسول و صندلي را چك كنيد . راحتي صندلي تراكتور را نيز از قلم نيندازيد.
مطمئن شويد كه قطعات و خدمات مورد نياز شما براي تعمير تراكتور، موجود باشد
تامين قطعات و داشتن خدمات پس از فروش از ديگر موارديست كه در انتخاب تراكتور بايد به آن توجه كنيد. چه بسا يك خرابي و تعمير آن يا تعويض يك قطعه ، يك فصل زراعي شما را با مشكل مواجه نمايد.
گروه ديگري از ماشين آلات كشاورزي ، شامل انواع كمباين مي باشد . كمباينها نيز خود انواع مختلفي دارد كه براي شناخت بهتر تنها به اسامي آنها اشاره خواهيم كرد.
در يك طبقه بندي مي توان كمباين ها را به دو گروه دنباله بند و خودگردان تقسيم نمود. كمباين هاي دنباله بند عموما يا توسط مالبند و يك تراكتور هدايت مي شوند و يا داراي موتور بوده كه به نام كمباين دنباله بند موتوري شناخته شده مي باشند. تراكتورهاي خودگردان نيز به صورت مستقل عمل ميكند .
كمباين هاي خودگردان شامل دو نوع كيسه اي و انباره اي مي باشند. كمباين كيسه اي ، داراي يك مجرا براي انتقال محصول به داخل كيسه بوده و كمباين انباره اي داراي يك مخزن بوده و محصول پس از برداشت به اين مخزن انتقال مي يابد.
اصولا كمباينها قابليت برداشت طيف وسيعي از محصولات را داراست اما در كشور ما بيشترين كاربرد كمباين در برداشت گندم و جو مي باشد .
گروه ديگري از ماشين آلات كشاورزي دروگر ها مي باشند. بد نيست در اين مطلب اشاره اي به انواع اين دسته از تجهيزات كشاورزي داشته باشيم :
شناخت انواع دروگر از نظر نوع عملكرد آنها
دروگرهاي خودگردان كه همانطور كه از نامشان پيداست به صورت مستقل عمليات برداشت را انجام ميدهد . اين دسته از دروگرها شامل نوع صندلي دار و بدون صندلي مي باشند .
دروگر هاي تراكتوري ، بشقابي و شانه اي نيز گروه ديگري از دروگرهاي مي باشند .

بازدید : 229
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

شايد براي خيلي از ما اين سوال پيش آمده باشد كه استفاده از دستگاه تصفيه آب بهتر است يا استفاده از آبهاي معدني و آشاميدني موجود در بازار . حتما همه شما نق قولهاي رايج در جامعه درباره هر يك از اين دو مورد را زياد شنيده ايد. به عنوان مثال خيلي از افراد معتقد هستند كه آب تصفيه شده ، تلخ مزه است يا برخي ديگر گمان ميكنند استفاده از آبهاي معدني سبب چاقي هاي موضعي به خصوص در نواحي شكم مي شود.
بنابراين تصميم گرفتيم در يك مطلب كوتاه و جامع ، اين دو موضوع را با هم مقايسه كنيم تا به يك جمع بندي از ساختار و ويژگيهاي هر يك از اين سيستمها داشته باشيم.
همچنين سعي خواهيم كرد در يك مطلب بسيار جامع و در عين حال كوتاه ، روند و فرايند تصفيه آب توسط دستگاههاي خانگي را توضيح دهيم تا اگر چنانچه شما قصد خريد و نصي اين سيستم را براي منزل خود داريد ، حد اقل از اجزاي ضروري و عملكرد هر يك از آنها به طور كامل مطلع باشيد.
با توسعه جمعيت شهري و فقدان آب شرب سالم , امروزه يكي‌از گرفتاري هاي شهرنشيني , مسائل مربوط به آب ‌آشاميدني است . با وجود كارخانه ها و توليد كننده هاي متعدد سازنده آب معدني و آب شرب , اين سوال كه استفاده از آب معدني عاقلانه تر است يا استفاده از دستگاه تصفيه آب , ذهن بيشتر اقشار جامعه را به خود معطوف نموده است . در اين مقاله نگاهي گذرا و مقايسه اي به آب معدني و آب تصفيه انداخته و قضاوت در اين باره را به عهده شما مي گذاريم .
يكي ‌از موادي كه در تهيه آبهاي معدني از آن استفاده مي شود ماده اي نگهدارنده با عنوان فلورايد مي‌باشد . ماده فلورايد سرطان زا بوده و استفاده از آن براي انسانها بسيار زيان آور و خطرناك است اما از آن جا كه به صورت معمول آب بهداشتي و سلامت بعد از گذشت دو روز در بطري آغاز به گنديدگي مي‌كند , در ايران براي پيشگيري از اين قضيه به آبهاي آشاميدني و معدني فلورايد مي افزايند .
در مقايسه استفاده از

دستگاه تصفيه آب

و آب معدني يكي ديگر از مواردي كه بايد به آن توجه نمود , موقعيت محيطي غير بهداشتي و شرايط توليد آن است كه متاسفانه در كارخانجات سازنده آب معدني به چشم مي خورد و البته اين موضوع در استفاده از دستگاه وجود ندارد .
به عنوان يك مصرف كننده بايد بدانيد كه اصلي ترين وظيفه اين دستگاه , حذف املاح زيادي و نيترات موجود در آب ميباشد چون وجود بيش تر از حد اين مواد براي بدن فرد زيان آور ميباشد در صورتي‌كه كه در ايجاد آب معدني عموما از نيترات و املاح استفاده مي‌شود كه وجود اين مواد سبب ايجاد و بروز بيماري هايي نظير سنگ كليه و . . . مي گردد .
نكته آخر اين ‌كه در دراز مدت ، استفاده از اين دستگاه از نظر اقتصادي براي مصرف كننده بسيار مقرون به صرفه تر خواهد بود . چون شما به عنوان يك مصرف كننده قطعا در طول سال و ساليان از حجم زيادي آب معدني و يا آشاميدني استفاده مي نماييد كه اين موضوع در دراز مدت هزينه بسيار زيادي به شما تحميل خواهد نمود و البته استفاده از بطري هاي آب معدني از نظر زيست محيطي نيز مشكلاتتي در بر خواهد داشت كه اين موضوع در استفاده از دستگاه تصفيه برطرف خواهد شد و شما در طول سال تنها هزينه تعويض فيلتر را خواهيد داشت.

روشهاي موثر در انتخاب بهترين و مناسب ترين دستگاه تصفيه آب
به دليل اينكه امروز مدلهاي بسيار متنوعي از نوع خانگي اين دستگاه در بازار وجود دارد , انتخاب مناسبترين و كاربردي ترين نوع كار ساده اي نيست . اما اطلاع از پاره اي موارد در خريد مناسب ترين دستگاه ، بسيار راه گشا خواهد بود كه در زير به اختصار به آنها اشاره خواهد شد .
مهمترين مساله در خريد و انتخاب ، توجه به نوع كاربرد و نياز مصرف كننده مي باشد بنابراين به هنگام خريد و انتخاب بايد دقيقا بدانيد كه هدف شما از تهيه اين دستگاه چه مي باشد و آبي كه قصد تصفيه آن را داريد ، داراي چه خصوصياتي از نظر فيزيك و شميايي مي باشد .
ظاهر و ابعاد دستگاه نيز از آن دسته موارديست كه بايد مورد توجه قرار گيرد. بنابراين با مقايسه ظاهر و ابعاد دستگاه نسبت به فضايي كه براي تعبيه آن در نظر گرفته ايد ، ميتوانيد به انتخاب بهتري داشته باشيد .
در مرحله بعد ، توجه كافي به اصل و اوريجينال بودن دستگاه داشته باشيد . از آنجا كه در حال حاضر مدلهاي بسيار متنوعي از انواع اين دستگاه در كشور وجود دارد ، طبيعتا مدلهاي تقلبي نيز بسيار زياد خواهد بود. به طور معمول دستگاههاي ساخت تايوان از كيفيت بالاتري برخوردار هستند .
اطلاع از نحوه عملكرد و روش تصفيه آب نيز از جمله موارديست كه راهنماي خوبي در انتخاب و خريد مي باشد . همانطور كه در قبل اشاره شد تصفيه آب مجهز به سيستم اسمز معكوس داراي كيفيت و راندمان بالاتري نسبت به ساير موارد مي باشد و آب حاصل از اين نوع دستگاه بسيار سالم تر از دستگاههاي مجهز به سيستم فيلتراسيون مي باشد .
آگاهي از استانداردها و گواهينامه هاي دستگاه هم ‌از جمله موارديست كه به هنگام خريد بايستي دقت ويژه اي به آن داشته باشيد .
سيستم بكار رفته در دستگاه تصفيه آب خانگي
در دستگاه تصفيه آب خانگي سيستم اسمز معكوس و يا سيستم فيلتراسيون بكار ميرود . در صورت استفاده از سيستم فيلتراسيون , قيمت تمام شده دستگاه بسيار كمتر از دستگاه اسمز معكوس مي باشد اما آب خروجي از دستگاه به روش فيلتراسيون , از كيفيت كمتري برخوردار خواهد بود .
بر عكس , در روش اسمز معكوس , علاوه بر برخورداري از آبي‌ با كيفيت بالا , هزينه تمام شده اين مدل از دستگاهها به مراتب فراتر از ساير انواع خواهد بود . در واقع يكي از علل تفاوت قيمت در انواع مختلف سيستمهاي تصفيه خانگي ، برخورداري از سيستم اسمز معكوس در دستگاه مي باشد.
روش عمل سيستم اسمز معكوس
به اختصار ميتوان روش فعاليت و عملكرد دستگاه تصفيه آب را اينگونه شرح داد :
در اين گونه از دستگاهها , فيلترهايي با اسم ممبران موجود هست كه آب با فشار از آنان عبور داده ميشود . در زمان عبور آب از ممبرانها , مواد جامد و محلول در آب , در ممبران باقيمانده و آب خالص از آن عبور مي نمايد . بدين روش از تصفيه آب روش RO يا اين كه اسمز معكوس گفته مي‌شود كه نسبت به بقيه روشهاي تصفيه آب برتري داشته و تا حد زياد متعددي آلاينده ها و مواد زيان آور را از آب حذف مي كند .
فرايند كلي تصفيه آب در دستگاههاي تصفيه خانگي را بشناسيد
سيستم تصفيه آب در دستگاههاي خانگي معمولا طي پنج مرحله صورت مي گيرد. در برخي از دستگاههاي اين مراحل به شش يا هفت مرحله هم خواهد رسيد كه در اين صورت سيستم مذكور از فيلترهاي بيشتري برخوردار است. اصولا در انواع خانگي اين سيستمها ، فيلتر شني و فيلتر كربني جزو مراحل ضروري و ثابت ميباشد. در اولين مراحل ذرات معلق آب توسط فيلترهاي شني و فيلترهاي اليافي گرفته ميشود .
در بخش ديگري از دستگاه ذرات محلول نظير ذرات سرب ، نيترات و كلر توسط فيلتر زغالي از آب حذف مي شود. اين فيلترها ممكن است طي چند مرحله اين فرايند را انجام دهد . در سيستم اسمز معكوس كدورت ، طعمها و رنگهاي نا مطبوع آب حذف مي شود و در نهايت آب گوارا و تصفيه شده توليد مي شود .
بازدید : 218
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

ورق پلي كربنات يك ماده سخت و شفاف است كه از جنس پليمر هاي ترموپلاستيك تهيه و توليد مي شود . اين نوع ورق كه جايگزين مناسب و به صرفه اي براي شيشه ها هستند و از آنجا كه اين ورق ها از نظر ساختار داراي تنوع بالايي مي باشند در موارد مختلف به ويژه در گلخانه ها بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند. اين ماده به عنوان پوشش سقف و يا به عنوان جايگزين نايلون ، در گلخانه ها بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد و البته طي سالهاي اخير نيز بسيار بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.
استفاده از پلي كربنات به جاي شيشه ، تا حد بسيار زيادي در كاهش هزينه ها تاثير گذار خواهد بود. علاوه بر اين ، از لحاظ وزن نيز، بسيار كم وزن تر از انواع شيشه مي باشد .
يكي ديگر از مزاياي اين نوع از ورق ها ، مقاومت بالاي آنها نسبت به ساير انواع پلاستيك مي باشد و همين موضوع سبب شده كه امروزه اين ورقها ، تقاضاي بيشتري نسبت به ساير موارد داشته باشند .
مروري بر ويژگيهاي ورق پلي كربنات يا طلق
• اين نوع ورق از انعطاف پذيري بالايي برخوردار بوده و به اصطلاح مقاومت آن در برابر كشش و خمش بسيار بالا مي باشد . طي آزمونهاي مختلف ، ورق پلي كربنات مقاومتي كمتر اما نزديك به شيشه در برابر خراش از خود نشان داده است .
• اين ورق ها از مقاومت ضربه اي بسيار بالاتري نسبت به شيشه برخوردار ميباشد. اين ميزان بين 200 تا 250 برابر شيشه براورد شده است كه رقم قابل توجه و تاملي مي باشد .
• عايق حرارتي بسيار مناسبي بوده و همچنين در صرفه جويي و ممانعت از اتلاف انرژي بسيار تاثير گذار مي باشد و به دليل اينكه مانع از خروج گرما در فصل سرد مي شوند ، در مصرف سوخت به منظور گرم كردن محيط ، تا حد قابل توجهي صرفه جويي مي شود . همچنين اين ورق ها جاذب بسيار خوب نور خورشيد مي باشند .
ورق پلي كربنات داراي خاصيت خود خاموشي مي باشد به اين معني كه دچار حريق و شعله ور شدن نميگردد . اين ورق ها در صورت بروز آتش سوزي ، ذوب مي شوند و از پراكندگي و اشتعال آتش جلوگيري مي نمايند و به مرور خاموش ميگردند.
• تا حد بسيار زيادي در برابر اشعه يووي مقاوم بوده و رنگ و شفافيت ورق نيز در برابر تابش نور خورشيد تغيير نمي كند و به خوبي قادر به ممانعت از نفوذ تاثيرات منفي اشعه يووي به داخل محيط مي باشد .
• از آنجا كه اين ورقها مقاومت ضربه اي بالايي داشته و همچنين در برابر اشعه يووي نيز مقاوم هستند ، طول عمر و ماندگاري بالايي دارند . بر روي سطح اين ورقها لايه اي آنتي يووي وجود دارد كه از فرسايش تدريجي توسط نور خورشيد ممانعت مي نمايد.
• محدوده حرارتي قابل تحمل توسط انواع ورق پلي كربنات بين 120 تا منفي 40 درجه سانتيگراد مي باشد . اين بدان معناست كه اين ورقها ، شرايط جوي و حرارتي بالا و نامناسب را به خوبي تحمل مي نمايند.
• همانطور كه در قبل نيز اشاره شد ، وزن بسيار سبك پلي كربنات در مقايسه با شيشه ، آن را به يك برتري نسبت به ساير موارد مشابه تبديل كرده است. همچنين به علت وزن سبك ، قابليت نصب و جابجايي در كمترين زمان را دارد.
• نگهداري و شستشوي اين ورق ها بسيار راحت تر از شيشه مي باشد . اين پوشش ها به راحتي با يك پارچه و كمي آب قابل شستشو و تميز شدن مي باشند.
ورق پلي كربنات در گرما يا سرما ، به راحتي خم شده و در سقف هاي هلالي و پنجره ها ، قابل استفاده است. حداقل شعاع خميدگي يك پلي كربنات 175 بار بيش از ورق هاي ديگر با ضخامت يكسان ميباشد .
• نسبت به شيشه با همان ميزان ضخامت ، اين ورقها بسيار سبك تر بوده و بنابراين تهيه اين ورق ها ، هزينه كمتري در پي خواهد داشت.
• از ديگر مزاياي اين نوع پوشش ميتوان به عبور بهينه و مطلوب نور توسط آنها اشاره نمود.

موارد مصرف پلي كربنات در كشاورزي و معايب آن
  • همانطور كه در بالا اشاره شد يكي از پركاربردترين موارد مصرف پلي كربنات ، پوشش قسمتهاي مختلف و سقف گلخانه مي باشد و به لحاظ ساختاري كه دارد موجب صرفه جويي در مصرف انرژي شده و در فصل گرم از ورود گرما و در فصول سرد مانع از خروج هواي گرم از گلخانه به خارج مي شود .
  • اما بااين وجود اين ورقها نيز داراي معايبي مي باشد كه مهمترين آن ، توليد گرماي بيش از حد در بخش زيرين اين ورقها مي باشد .
  • اين ورق ها در زمان آتش سوزي مشتعل نمي شوند اما باعث ايجاد دود مي گردند . همچنين بيشتر از انواع شيشه ، قابليت خش شدن و كدر شدن را دارند .
  • از ديگر ايراداتي كه به اين نوع پوشش وارد است ، حساس بودن آن به سوراخ كردن مي باشد. زيرا در صورت وجود يك ترك يا پارگي ، احتمال شكستن ورق بسيار محتمل مي باشد.
اين ورقها داراي انواع مختلفي بوده كه در زير به اختصار درباره خصوصيات برخي از اين انواع اشاره خواهد شد.
پلي كربنات كروگيت چيست
يكي از انواع اين ورق ها ، ورق كروگيت موجدار و چند جداره مي باشد . اين نوع ، داراي ساختاري مستحكم و مقاوم در برابر انواع فشار ، ضربه و وزن اجسام مي باشد . تا حد بسيار زيادي نيز در مصرف انرژي صرفه جويي مي نمايد . نصب آنها آسان بوده و داراي وزن بسيار سبكي نيز مي باشد .
ورقهاي كروگيت داراي شكلهاي مختلف در رنگهاي گوناگوني مي باشد . همانند ساير انواع ، ويژگي خود خاموش شونده داشته و در برابر اشعه يووي نيز مقاومت بالايي دارند . مقاومت دمايي بالا ، مقاومت در برابر مواد شيميايي و .. از ديگر ويژگيهاي ورقهاي كروگيت مي باشد .
درباره پلي كربنات تخت يا ابر شيشه چه مي دانيد ؟
ورق پلي كربنات تخت جايگزين مناسبي براي شيشه مي باشد . علاوه بر اينكه داراي وزن بسيار سبكي بوده ، ضريب ايمني بالايي نيز دارد و ميزان شكنندگي بسيار ضعيفي دارد و به همين دليل در برخي شرايط نظير زلزله و ساير موارد ، اين نوع ورق جايگزين مناسبي براي شيشه مي باشد .
پلي كربنات تخت نيز داراي ويژگيهاي مشابهي با ورق كروگيت بوده و داراي ضخامتهاي مختلفي مي باشد ، همچنين نصب و استفاده از آن بسيار راحت مي باشد .

برخي ديگر از انواع پلي كربنات را بشناسيد :
• پلي كربنات مشجر
• پلي كربنات موجدار يا كاروگيت
• پلي كربنات چند جداره

بازدید : 230
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

در اين مطلب به معرفي چند نمونه بذر خيار گلخانه اي و فضاي باز پر طرفدار و پر فروش خواهيم پرداخت:
بذر خيار سمينس
سمينش جزو رقمهاي مخصوص فضاي باز و از نوع بذرهاي هيبريد و محصول كشور آمريكا ميباشد . بيشترين مورد استفاده اين رقم بذر خيار ، در صنايع تبديلي و به ويژه در توليد خيار شور مي باشد . شايد خاصيت سفتي اين محصول سبب انتخاب آن براي اين مصرف مي شود چون ميزان ماندگاري اين محصول بعد از فراوري بسيار بالاست.
بذر خيار سمينس به بسياري از بيماري هاي قارچي ، مقاوم بوده و بوته آن بسيار قوي مي باشد . اين نوع بذر به دليل ويژگيهايي كه دارد ، امكان برداشت چند باره را در يك فصل كشت به كشاورز ميدهد و عمدتا در نواحي كه بذر خيار صنعتي كشت مي شود مورد استفاده قرار مي گيرد. به عنوان مثال اين بذر در همدان بسيار پر طرفدار مي باشد و سالهاست كشاورزان اين منطقه فقط اين نوع بذر را كشت مي نمايند . هر چند شركت سمينس بعدها ارقام ديگري را نيز معرفي نمود اما كماكان اين بذر از اقبال بالاتري برخوردار است.
بذر خيار ناگين
اين بذر هلندي و توليد شركت انزادن مي باشد و عموما در بسته بندي هاي پانصد گرمي توليد و در بازار توزيع مي شود. بذر ناگين ميانگل بوده از ارقام گلخانه اي مشهور مي باشد . يكي از ويژگيهاي منحصر بفرد خيار ناگين، امكان كشت ان در مناطق مختلف مي باشد . ميوه اين بذر طولي حدود 18 سانتيمتر دارد و مانند ساير ارقام خيار ميانگل ، بهترين فصل كشت ان پاييز و بهار مي باشد. اين رقم خيار نسبت به استرسهاي آب و هوايي ، تحمل خوبي از خود نشان داده و در برابر برخي از آفات نظير ويروس موزاييك ، زردي آوندي و سفيدك پودري نيز تحمل بالايي دارد.
بذر خيار رويال
اين بذر يكي از پرفروش ترين و پر طرفدارترين انواع بذر خيار مي باشد كه از كيفيت بسيار بالايي بر خوردار مي باشد. باردهي بالا و زود رسي از ديگر ويژگيهاي اين نوع خيار مي باشد ضمن اينكه نسبت به اكثر آفات و بيماري ها نيز بسيار مقاوم مي باشد.
خواستگاه بذر خيار رويال كشور فرانسه مي باشد كه داراي محصولي با كيفيت و طعم و رنگ بسيار خوبي مي باشد.
بذر خيار سوپر دومينوس
سوپر دومينوس يك خيار فضاي باز مي باشد كه رقمي ميان رس مي باشد . ميوه اين بذر بين 54 تا 50 روز بعد از كشت ، به بار مي نشيند . به صورت اجمالي ويژگيهاي بذر خيار سوپر دومينوس را با هم مرور مي نماييم.
خيار سوپر دومينوس قلمي شكل و يكنواخت مي باشد و پوست اين خيار به رنگ سبز تيره مي باشد . طول اين ميوه نيز بين 12 تا 15 سانتيمتر مي باشد .
بذر سوپر دومينوس عملكرد بسيار خوب و بالايي داشته و داراي بوته بسيار قوي و پر رشد مي باشد كه ميوه حاصل از آن بسيار با كيفيت و بازار پسند مي باشد. از ديگر ويژگيهاي اين رقم بذر خيار ، مقاومت آن در برابر گرما مي باشد. همچنين در برابر بيماريهايي نظير ويروس موزاييك ، ويروس زردي ريال سفيدك سطحي و .. مقاوم مي باشد.
بذر پرطرفدار سوپر دومينوس مناسب كشت تقريبا در تمام مناطق كشور مي باشد و به طور معمول در قوطي هاي 500 گرمي عرضه مي گردد . قوه ناميه و درصد خلوص بسيار بالايي نيز دارد كه بر روي ليبل قوطي ها حك شده است.
همه انچه درباره كاشت خيار بايد بدانيد را در اين مطلب بخوانيد:
اگرچه خيار نيز مانند ساير خانواده كدوييان به سرما حساس است اما هواي مناسب براي كشت خيار ، هواي نسبتا خنك مي باشد و در اين نوع هوا رشد بهتري خواهد داشت . به طور كلي بهترين دما براي جوانه زني خيار بين 17 تا 20 درجه ميباشد و در زمان كاشت ان نيز ، مناسبترين دماي هوا بين 20 تا 24 درجه مي باشد.
خاك مناسب براي اكثر بذرهاي خيار ، خاكي با پي اچ بين 5/5 تا 7/5 مي باشد . خاكهاي نرم و سبك ، بهترين محصول را در خود پرورش خواهند داد و زمينهايي با خاك بسيار سرد يا خاك بسيار گرم ، اصلا مناسب كشت خيار نيستند .
بايد بدانيد كه شوري نيز اصلا مناسب ذايقه خيار نميباشد و اين گياه در خاكهاي شور رشد خوبي نخواهد داشت.
براي آبياري خيار در در هر پنج روز تا يك هفته كاملا كافي و مناسب مي باشد و نور مستقيم و آفتاب كافي براي رشد اين گياه ضروري مي باشد.

كشت بذر خيار
بعد از تعيين زمان كاشت ، انتخاب بذر خيار مناسب با اقليم آب و هوايي منطقه مورد نظر ، يكي از اصلي ترين فاكتورها در كشت و توليد اين محصول مي باشد .
در مناطق جنوبي كشور ، كه زمان كاشت خيار ، از اوايل مهر ماه آغاز مي شود و يا مناطق شمالي و مركزي كه كاشت خيار از اول دي ماه آغاز مي شود ، استفاده از بذر تك گل توصيه مي شود. بذر تك گل داراي برگهاي ريز و بسيار مقاوم به سرما مي باشد ازين رو مناسب براي دوره هاي كشت طولاني مدت مي باشد .
در مناطقي كه داراي دو فصل زراعي و كشت مي باشند ، توصيه مي شود از ارقام بذر خيار پر گل استفاده شود . اين نوع بذر داراي محصول زياد و دوره كشت كوتاه مدت مي باشند .
يكي از بزرگترين مشكلات در كشت انواع بذر ، عدم توجه كشاورزان به نوع و رقم آن ، زمان كشت و منطقه و اقليم آب و هوايي مي باشد . اصولا كشاورزان بدون در نظر گرفتن اين موارد ، به علت پر محصول بودن برخي از ارقام اين بذر ، اقدام به كشت همان رقم در مناطق مختلف با شرايط آب و هوايي گوناگون مي نمايند كه در بسياري از موارد ، اين كشت ناموفق يا با بازدهي نا مناسب توام خواهد بود.
يكي ديگر از اشتباهات كشاورزان انتخاب بذر خيار كشت شده در يك فصل ، كه محصول و بازدهي موفقي داشته ، در فصل بعدي كشت مي باشد . مثلا كشاورزي در فصل بهار از نوعي از بذر استفاده نموده كه كشت موفقي داشته و به اشتباه ، اين بذر را براي كشت بعدي پاييز انتخاب نموده كه با شروع فصل سرما و ريز و كوچك بودن ميوه ها ، شروع به استفاده از كود و سم مضاعف نموده تا بتواند همان ميزان محصول را برداشت نمايد . در صورتي كه با انتخاب بذر خيار مناسب همان فصل و بدون استفاده از سم و كود بيشتر ، همان ميزان محصول دريافت خواهد شد.

در يك طبقه بندي جامع ميتوان بذر خيار را به اقسام زير طبقه بندي نمود :
بذر زمستانه تك گل
بذر زمستانه پر گل
بذر بهاره تك گل
بذر بهاره پر گل

بازدید : 223
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

در اين مطلب مروري اجمالي به پرورش گياه گوجه فرنگي خواهيم داشت و در ادامه به معرفي بهترين بذرهاي موجود در بازار و طريق كشت آنها مي پردازيم.
گياه گوجه فرنگي نور دوست مي باشد بنابراين آفتابگير بودن زمين مورد نظر بسيار مهم است. همچنين شيب زمين و نوع خاك نيز در توليد اين محصول اهميت زيادي دارد. از ديگر عوامل موثر در كشت موفق گوجه فرنگي ، استفاده از كود پوسيده حيواني به ميزان زياد مي باشد .
گوجه فرنگي را مي توان به صورت مستقيم و با كاشت بذر در خاك كاشت و يا مي توان از طريق توليد و كشت نشاء آن را توليد كرد.
يكي از فاكتورهاي مهم در كاشت و توليد يك محصول پربازده ، انتخاب نوع درست بذر گوجه فرنگي مي باشد. در طبقه بندي اين محصول ، نوع مصرف يكي از فاكتورهاي اصلي به شمار مي رود. تازه خوري ، تهيه رب و كنسرو و ... از ساير موارد محصول گوجه مي باشد كه در كشت هر يك بايد بسته به منطقه ، بهترين رقم موجود در بازار را تهيه و كشت نمود . مي توان گفت كه محصول گوجه فرنگي به دو گروه مخصوص تازه خوري و صنعتي تقسيم ميشود.
در يك تقسيم بندي بعدي نيز بذر گوجه فرنگي را بر اساس همرسي تقسيم مي نمايند كه بر اساس آن ، به سه گروه همرس ، غير همرس و بينابين طبقه بندي مي شود.
در كشور ما براي كشتهاي طولاني مدت از بذر گوجه فرنگي غيرهمرس و براي كشت و برداشتهاي كوتاه مدت از بذر گوجه فرنگي بينابين استفاده مي شود.
چون اين گياه طالب نور است بهترين فصل باروري آن اواخر بهار و تابستان مي باشد كه به دليل نور كافي ، بوته ها از رشد بهتر و ريشه هاي قوي تري برخوردارند.
يادتان باشد در فصول سرد بايد دو تا سه هفته پيش از اولين سرما و يخبندان گوجه فرنگي را كاشت. دماي هوا در اين زمان در روزنهايتا 32 و در شب 10 درجه مي باشد. در دمايي پايين تر از اين ، كشت گوجه فرنگي موفق نخواهد بود.
معرفي پر طرفدار ترين انواع گوجه فرنگي در بازار و اطلاعاتي مفيد درباره انها
بذر گوجه فرنگي 8320 يكي از پرطرفدارترين بذرها مي باشد . محصول اين بذر بسيار خوش فرم و يك اندازه و كروي شكل و گرد مي باشد و بوته بسيار مقاومي دارد . از ويژگيهاي گوجه فرنگي سمينس 8320 ، پوست نازك و ميوه گوشتي آن مي باشد. بيشترين مورد مصرف گوجه فرنگي 8320 ، مصرف تازه خوري مي باشد. از ديگر ويژگيهاي بذر گوجه 8320 درصد بالاي جوانه زني آن مي باشد به طوري كه تقريبا بيش از 90 درصد اين بذرها تبديل به جوانه و محصول مي شوند.
اين بذر بسيار مقاوم در برابر آفات بوده و از ارقام پر بازده و پر محصول مي باشد. به طور ميانگين هر ميوه آن بين 140 تا 160 گرم وزن دارد . از آنجا كه بشيار خوش فرم و خوش رنگ است بسيار مناسب صادرات و موارد صنعتي مي باشد و بهترين بازدهي را در كشت فضاي باز دارد . بهترين فصل كشت بذر 8320 ، كشت بهار و پاييزه آن مي باشد.
اطلاعات كاملي درباره بذر گوجه فرنگي مارول پرطرفدار
اين بذر از نوع هيبريدي مي باشد و محصول توليدي آن بسيار با كيفيت مي باشد. بذر گوجه مارول ميان رس و مخصوص فضاي باز مي باشد . از ويژگيهاي اين بذر كه سبب محبوب بودن آن شده ، مقاومت نسبتا بالاي آن در برابر بيماريها مي باشد. بهترين زمان كاشت گوجه مارول كشت بهاره و پاييزه بوده و توليد يكي از بزرگترين كمپاني هاي توليد كننده كشور اسپانيا مي باشد.
اگر به دنبال بذري با باردهي بالا و محصول با كيفيت و بازار پسند هستيد ، بذر گوجه فرنگي مارول يكي از بهترين گزينه ها ست زيرا يكي از طولاني ترين دوره هاي باردهي ، مخصوص اين محصول مي باشد . به علت سفت بودن و بازار پسند بودن اين نوع گوجه ، قابليت انتقال به شهرهاي ديگر و حتي صادرات اين محصول به خوبي فراهم است.
بذر گوجه متين ، سازگار با آب و هواي سرد و گرم
يكي ديگر از محبوب ترين و با كيفيت ترين بذرها در بازار ايران ، بذر گوجه فرنگي متين مي باشد.اين بذر ميان رس و از نوع هيبريدي بوده ، ميوه اي تخم مرغي شكل دارد كه هم سفت و هم داراي رنگ بسيار مطلوب و بازار پسندي مي باشد . به دليل مقاوم بودن به تنش هاي مختلف محيطي ،از ويژگيهاي منحصر به فرد بذر متين ، قابليت كشت آن در تمام مناطق كشور مي باشد . اين بذر نيز به علت يكنواختي ظاهري محصول و سفتي آن ، به خوبي قابليت نقل و انتقال در مسافتهاي طولاني را داراست.

بازدید : 239
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18


آيا شما مرغدار هستيد و در جستجوي تجهيزات مرغداري براي سالن پرورش طيور خود هستيد؟ آيا قصد راه اندازي يك سالن مرغداري را داريد؟ آيا مي خواهيد در يك فضاي كوچك پرورش طيور را تجربه كنيد ؟ در هر صورت به شما توصيه ميكنيم با ما در سايت بازار بزرگ كشاورزي همراه باشيد. در اين مطلب به طور اجمالي به كليه تجهيزات سالن مرغداري، فضاي مناسب سالن و چگونگي تجهيز آن خواهيم پرداخت .
پيش از هر چيز بايد بدانيد كه فضاي لازم براي ايجاد يك سالن مرغداري چقدر مي باشد ؟ در جواب اين سوال بايد بگوييم از نظر فضا ، شما هيچ محدوديتي نخواهيد داشت. حتي ميتوانيد در يك فضاي كوچك 20 متري ، سالن خود را داشته باشيد. بنابراين بعد از در نظر گرفتن فضاي مناسب ميتوانيد به دنبال تجهيزات مورد نياز پروش طيور باشيد. پس دومين مطلب آگاهي و شناخت كامل كليه لوازم مرغداري مي باشد.
فرقي نميكند كه شما سالن خود را در يك انباري كوچك احداث كنيد يا در يك سالن چند هزار متري . در هر صورت براي اينكار شما به كليه مواردي كه در ليست زير مي آيد نياز خواهيد داشت.
قفس مرغداري:
صرف نظر از اينكه در يك سالن پرورش بزرگ هستيد يا يك فضاي كوچك ، لازم است بدانيد كه طيور ، به قفس و يا بستر نياز دارند كه البته خارج از بحث هزينه ها ، استفاده از قفس در سالن مزيتهاي بيشتري نسبت به بستر دارد . بسته به اينكه پرنده ها جوجه هستند يا نيمچه و اينكه تخمگذار بوده يا گوشتي ، نوع قفس مورد استفاده در هر سيستم متفاوت خواهد بود. مطالب مربوط به قفس را مي توانيد در سايت بازار بزرگ كشاورزي و در بخش قفس مرغداري به طور مفصل مطالعه نماييد.
دانخوري :
اين يكي از ضروري ترين تجهيزات مرغداري مي باشد كه اين روزها سيستمهاي مختلف با كارايي هاي متنوعي در بازار وجود دارد . اين تجهيزات به صورت دستي و يا اتوماتيك در سايزها و اشكال مختلف وجود دارد و شما بسته به نوع نياز خود ميتوانيد اقدام به خريد و تجهيز سالن خود نماييد. معمولا سيستمهاي اتوماتيك براي سالنهاي پرورش بزرگ مناسب ميباشد و در فضاهاي كوچك تر نوع دستي آن نيز قابل استفاده مي باشد. در بخش دانخوري سايت بازار بزرگ كشاورزي ، مطالب مفصلي گرداوري شده است كه به شما بازديدكنندگان و دنبال كنندگان محترم خواندن اين مطلب را توصيه مي نماييم.
آبخوري :
آبخوري نيز از ضروريات سالن پرورش طيور مي باشد . معمولا جوجه ها در سنين يك تا دو هفتگي به سيستم هاي آبخوري كوچك و ساده اي نياز دارند اما رفته رفته ، نياز است كه از سيستمهاي مجهز تر استفاده نماييد . بايد توجه نماييد كه آبخوري سالن به گونه اي باشد كه احتمال ريزش آب به كف سالن بسيار كم باشد چون اين موضوع سبب ايجاد رطوبت بيش از حد در سالن شده كه براي پرورش طيور مناسب نمي باشد.
سيستم هاي سرمايشي مرغداري و مه پاش
تنظيم بودن ميزان گرما ، سرما و رطوبت در هر فضايي براي سلامت طيور بسيار ضروري مي باشد .همان اندازه كه رطوبت پايين براي پرنده ها مضر است، رطوبت بيش از حد نيز سلامت انها را به مخاطره مي اندازد. بنابراين سيستم كنترل كننده رطوبت و سرمايش داخل سالن نيز از جمله لوازم مرغداري ضروري مي باشد.
سيستم مه پاش در سالنهاي مرغداري ، با پاشش آب به صورت پودري به داخل فضاي مرغداري ، ميزان رطوبت هوا را افزايش مي دهد . اين موضوع علاوه بر تنظيم و افزايش رطوبت ، باعث كاهش دما نيز مي گردد . بنابراين استفاده از سيستمهاي سرمايشي و مه پاش در فصل تابستان بسيار ضروري مي باشد.
سيستمهاي گرمايش و هيتر مرغداري :
از ديگر تجهيزات مرغداري بسيار ضروري ، وجود هيتر و يا كوره هواي گرم در سالن مرغداري مي باشد. البته در سالنهاي با ابعاد بسيار كوچك قطعا وجود يك هيتر ضرروي نبوده و ميتوان گرماي اين فضا را با يك بخاري گازي نيز تامين نمود. شايد بد نباشد بدانيد كه در صورتي كه مرغها احساس سرما كنند ، قادر به تخم گذاري نمي باشند پس حتي در يك سالن كوچك خانگي نيز براي داشتن تخم مرغ در فصل سرما ، لازم است موضوع گرمايش سالن را جدي بگيريد.
خاك اره براي پوشاندن كف سالن :
بايد كف سالن مرغداري را با خاك اره و پوشال بپوشانيد . اين كار از خيس شدن كف سالن جلوگيري نموده و مانع از ايجاد بوي بد و نامطبوع ناشي از رطوبت فضولات پرنده خواهد شد. از طرفي وجود اين مواد سبب گرم شدن پرنده ها در فصل سرد مي گردد.
سالن مرغداري خود را ضد عفوني نماييد :
بايد بدانيد كه سالن مرغداري به علت فضولات پرنده و رطوبت و ساير عوامل ، همواره در معرض آلودگي ها و تكثير ميكرو ارگانيسم ها مي باشد بنابراين يكي از موارد بسيار مهم در نگهداري سالن از وجود آلودگي و بيماريها ، ضد عفوني سالن مرغداري مي باشد . حتي تجهيزات مرغداري و لوازم مورد استفاده نيز بايد مرتبا شستشو و ضد عفوني شوند . يكي از راههاي ضد عفوني سالنهاي مرغداري ، تكنيك مه پاشي مواد ضد عفوني كننده مي باشد.

بازدید : 230
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

همانطور كه مي دانيد سيني نشاء در كشتهاي گلخانه اي بسيار پركاربرد بوده و در اين مطلب قصد داريم اطلاعات مفيدي در اين باره به شما بازديد كنندگان و دنبال كنندگان عزيز سايت بازار بزرگ كشاورزي ايران ارايه دهيم. امروزه كشت گلخانه اي بخش زيادي از كشاورزي نوين را به خود اختصاص داده و به جرات مي توان گفت كه سطح زير كشت گلخانه اي در كشور طي چند سال گذشته رشد بسيار زيادي داشته است .
يكي از متداولترين روشهاي كشت در گلخانه ها ، كاشت نشاء يا نشاكاري مي باشد و اين موضوع اين روزها در بين توليد كنندگان محصولات گلخانه اي بسيار رايج و مرسوم مي باشد . شايد بتوان گفت كه در فضاهاي گلخانه اي ، كشت بذر جاي خود را به كاشت نشاء داده و كمتر كسي اين روزها از اين روش سنتي استفاده مي نمايد.
مزاياي كاشت بذر در بستر كشت گلخانه اي
صرف نظر از راحتي كشت نشاء نسبت به بذر ، بايد گفت كه سيني نشاء محيطي بسيار مناسب تر براي پرورش و كشت گياه مي باشد زيرا مراحل اوليه رشد بذر ، مرحله اي بسيار حساس مي باشد و چگونگي رشد گياه در اين مرحله ، تعيين كننده كيفيت يا عدم كيفيت محصول نهايي خواهد بود. بنابراين فراهم نمودن محيطي مناسب با امكان كنترل تمامي شرايط ميتواند متضمن موفقيت كشت ما باشد و شايد اين موضوع خود دليلي بر اقبال روز افزون استفاده از اين نوع بستر كشت در ميان گلخانه داران باشد. يكي ديگر از برتريهاي كشت نشاء ، زودرس شدن محصول مي باشد كه اين موضوع نيز بسيار قابل تامل مي باشد . علاوه بر اين به علت كم حجم بودن اين بسترها و استفاده بهينه از فضاي گلخانه، به طور مستقيم و قابل ملاحظه اي ميزان مصرف آب كاهش مي باشد پس گزاف نيست اگر بگوييم كه استفاده از سيني كشت نشاء و نشاكاري سبب صرفه جويي در هزينه هاي كشت مي شود. همچنين هزينه هاي نيروي انساني ، بذر و ساير نهاده ها نيز در اين نوع كشت در حد قابل توجهي كاهش خواهد يافت.
انواع سيني كشت و طريقه انتخاب نوع مناسب را بشناسيم
لازم است بدانيد كه انتخاب صحيح بستر كشت كه در اينجا منظور سيني نشاء مي باشد ، اهميت زيادي دارد. سيني ها در شكل و سايزهاي مختلف با تعداد حفره ها و عمق هاي گوناگون در بازار عرضه مي گردد و عوامل متعددي همچون تعداد سلول ها يا حفره هاي آن ، ارتفاع حفره ها و نوع و جنس سيني بايد متناسب با بذر مورد نظر و نوع رشد آن باشد. به عنوان مثال براي كاشت بذر خيار يا توت فرنگي بهتر است از سيني هايي با ابعاد بزرگ استفاده نمود و براي گياهاني كه ريشه عميق دارند نظير گياهان خانواده كدوييان ، سيني هايي با عمق حفره زياد ، مطلوب تر مي باشد.
اغلب اين سيني ها از جنس پلي اتيلن و پلي استايرن هستند كه همانطور كه اشاره شد در حجم و سايزهاي مختلف ساخته مي شوند . همچنين سيني نشاء ميتواند در ضخامتهاي مختلف توليد شود كه انواع ضخيم تر آن قابليت چندين بار استفاده در كشتهاي مختلف را دارا مي باشد. همچنين شكل حفره ها نيز متغير و به اشكال گوناگوني مانند گرد، مربع شكل ، شش ضلعي و ... قابل توليد مي باشد.
روش توليد اين سيني ها نيز موضوعي گسترده است كه در اين مطلب قصد پرداختن به آن را نداريم اما بد نيست بدانيد كه اين بسترها به صورت تزريقي و يا تحت شرايط خلاء توليد مي گردند . در سيني هايي با حفره هاي كوچكتر ، حساسيت كشت نسبت به شرايط محيطي و جوي همچون ميزان رطوبت ، شوري خاك و ... بالاتر مي رود اما در حفره هاي بزرگ تر و عميق تر ، عمليات زهكشي و ابشويي نمك بهتر صورت گرفته و گياه با رشد بهتري روبرو خواهد بود.
در سيني هايي كه حفره هاي مربع شكل دارند آب به صورت يكنواخت به گياه مي رسد و ريشه هاي گياه در اين نوع سيني نشاء بيشتر از سيني هايي با حفره هاي گرد ، مويين مي شوند. در سيني هاي چند شش و هشت ضلعي نيز ، از انجا كه حجم خاك درون حفره بيشتر از ساير انواع است ، ريشه ها رشد بهتري خواهند داشت. در سيني هاي با حفره ها و بدنه موازي ، مانند نوع مربعي ، رشد عمودي ريشه راحت تر صورت مي گرد.
مروري بر برخي از متداولترين نوع سيني و كشت مناسب هر يك
سيني كشت 72 سلولي :
اين نوع از سيني ها معمولا براي كشت بذر گل مورد استفاده قرار مي گيرند . عموما اين نوع سيني كه در ابتدا از كشور تركيه وارد مي شد از جنس پلي استايرن بوده و در حال حاضر توليد كنندگان داخلي ، توليدات با كيفيت و مرغوبي در اين سايز و حجم را روانه بازار نموده اند. اين سيني ها قابليت ضد عفوني و استفاده مجدد را دارند.
سيني كشت 104 سلولي :
معمولا بذر سبزيجات و صيفي جاتي نظير فلفل،بادمجان،گوجه فرنگي، خيار و ... را در اين نوع سيني نشاء كشت مي نمايند . اين سيني ها نيز از پلي استايرن ساخته شده و مي توانند چندين بار در كشتهاي متعدد مورد استفاده قرار بگيرند.
سيني كشت 128 سلولي :
از انجا كه اين سيني ها حفره هايي با ارتفاع زياد دارند بسيار مناسب گياهاني با ريشه هاي عميق نظير خانواده كدوييان هستند . عموما از پلي استايرن ساخته مي شوند و قابليت استفاده مجدد را نيز دارا مي باشند.
چند توصيه مفيد در استفاده از سيني كشت نشاء
از آنجا كه سيني نشاء قابليت استفاده مجدد را دارد لذا يكي از توصيه هاي مهم در استفاده از آن ، تميز كردن و شستشوي دقيق به منظور مراقبت و عدم انتشار بيماري ها و آفات مي باشد .
پس از شستشوي سيني بايد از محلولهاي بهداشتي مخصوص ضد عفوني كردن و همچنين بخار آب استفاده كرد همچنين هوادهي به طور كامل در اين شرايط الزامي ميباشد .
استفاده از پلاستيك يكبار مصرف در حفره هاي سيني ، علاوه بر سهولت خروج نشاء از حفره ها ، باعث طول عمر بيشتر سيني نيز مي گردد.

بازدید : 223
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18


به طور كلي سيستم تغذيه طيور يا دانخوري در سالنها شامل دو دسته كلي مي باشند. اين تجهيزات يا دستي هستند و يا اتوماتيك كه در اين مطلب شما بازديدكنندگان و دنبال كنندگان عزيز سايت بازار بزرگ كشاورزي را با ويژگيهاي هر يك از اين سيستمها آشنا خواهيم نمود.
حتما مي دانيد كه اين روزها ، قيمت خوراك طيور و نهاده هاي مصرفي در مرغداري ها يكي از معضلات مرغدارها شده و هزينه هاي بسيار زيادي صرف اين موضوع ميگردد. در واقع بخش زيادي از هزينه هاي توليد در صنعت طيور مربوط به خوراك طيور مي باشد بنابراين يكي از فاكتورهاي مهم در انتخاب دانخوري و تجهيز سالن مرغداري پايين بودن ميزان اتلاف خوراك در اين سيستم باشد. بنابراين اين سيستم بايد به راحتي قابل شستشو بوده و ساختار فيزيكي ان به گونه اي باشد كه پرنده به راحتي بتواند از آن استفاده نمايد . موضوع سهولت در پر كردن دانخوري و تعويض آن در صورت استهلاك و خرابي نيز از ديگر فاكتورهاي قابل توجه در انتخاب مي باشد.
ظرف غذاي طيور در سنين مختلف متفاوت مي باشد به طوري كه در هفته اول ، جوجه ها توسط دانخوري اوليه تغذيه مي شوند كه سيني هايي بزرگ با عمق چهار سانتيمتر مي باشد . اين سيني ها طوري طراحي شده كه جوجه به داخل آن برود و تغذيه نمايد . معمولا اين سيني ها از جنس پلاستيك و قابل شستشو مي باشند. بعد از هفته اول، جوجه ها تا پايان دوره پرورش از دانخوري هاي ثانويه استفاده مي نمايند كه انواع اين سيستمها در سالنهاي مرغداري شامل نوع دستي و اتوماتيك مي باشد و در زير به مرور هر يك خواهيم پرداخت.
ساختار سيستم دانخوري هاي دستي و انواع آن
اين سيستمها همانطور كه از نامش پيداست،به صورت دستي پر مي شوند و به طور معمول از جنس اهن سفيد و يا ورقهاي اهن گالوانيزه ساخته مي شوند . از نظر ظاهري ، شبيه ناودان بوده و طول آن به يك متر و يا بيشتر مي رسد كه عرض و عمق اين سيستمها بسته به سن پرنده مي تواند متفاوت باشد اما معمولا براي مرغها از عرض و ارتفاع 20 سانتيمتري و براي جوجه ها از عرض و ارتفاع ده سانتيمتري استفاده مي شود. ناگفته نماند كه پايه اين نوع دانخوري قابل تنظيم بوده و بسته به سن پرنده، ارتفاع آن نسبت به زمين كم و يا زياد مي شود. ارتفاع اين سيستم بايد به گونه اي تنظيم شود كه لبه ان همسطح پشت پرنده باشد كه امكان ورود پرنده به داخل ظرف نباشد.اين سيستم ساختاري بسيار ساده دارد كه به راحتي قابل ساخت و استفاده مي باشد .
نوع ديگري از دانخوري دستي به شكل مدور و استوانه اي شكل مي باشند . در اين سيستم يك مخزن استوانه اي شكل و يك بشقاب وجود دارد كه ميزان دانه ورودي به داخل اين مخزن قابل تنظيم مي باشد . اين نوع دانخوريها يا از جنس پلاستيك و يا آهن گالوانيزه ساخته ميشوند . از آنجا كه مخازن اين سيستم نسبتا بزرگ است نيازي به پر كردن هر روزه نيست و از نظر كار نيروي انساني مقرون به صرفه و مناسب مي باشد . همچنين اين نوع دانخوري دستي ، توسط طناب از سقف آويزان مي باشد و علاوه بر اينكه قابليت تنظيم ارتفاع دارد، به پايه نيازي ندارد و امكان ريختن دانه از داخل مخزن خيلي كم مي باشد و نسبت به نوع ناوداني فضاي نسبتا كمتري را اشغال مي نمايد.
ساختار سيستم دانخوري هاي اتوماتيك و انواع آن
اين سيستم نسبت به نوع دستي ، ساختار فني تر و پيچيده تري دارد . بنابراين براي حذف نيروي انساني و كاهش هزينه هاي كارگر ، در مرغداري هاي پيشرفته عموما از اين سيستم استفاده مي شود.اين نوع دانخوري هم انواع مختلفي دارد كه به انها اشاره خواهيم كرد:
يكي از انواع دانخوري اتوماتيك موسوم به زنجيري مي باشد كه ميتواند هم در داخل و هم در خارج لانه پرنده قرار گيرد. پر كردن مخازن آنها هم ميتواند دستي انجام شود و هم ميتواند توسط لوله هاي مرتبط با مخزن اصلي خوراك در خارج از سالن پرورش، مرتبا پر شود.
موتور اين مخزنها به صورت اتوماتيك در ساعات مشخصي غذا را از منبع اصلي و توسط يك نوار نقاله ، به كانالهاي سيستم رسانده و مخازن را پر مي نمايد. ميزان اين ورودي قابل تنظيم بوده و طبيعتا ارتفاع دانخوري نيز توسط يك پايه قابل تنظيم براي پرنده در سنين مختلف مي باشد.
شايد مهمترين ايرادي كه بتوان به اين سيستم گرفت ، عدم يكنواختي در توزيع غذا مي باشد . به طوريكه پرنده ها در نزديكي منبع توزيع نسبت به پرنده هاي دورتر از اين مخزن از ميزان غذاي بيشتر و با كيفيت بالاتري تغذيه خواهند شد. اگر چه امروزه سعي شده است كه با طراحي سيستمهايي در اين پروسه ، اين توزيع يكنواخت تر صورت بگيرد تا پرنده ها به طور يكنواخت تغذيه شوند.
نوع ديگري از دانخوري اتوماتيك هم بشقابي مي باشد. در واقع اين نوع از معروف ترين و رايج ترين انواع مي باشد. در اين سيستم يك لوله در سر تا سر سالن وجود دارد كه با فواصل مشخص و يكنواختي ، شكافهايي در ان قرار دارد. بشقابها كه ميتواند به شكلهاي مختلفي باشد به اين شكافها متصل است. با روشن شدن سيستم ، دانها توسط يك فنر به داخل لوله هدايت مي شوند و پس از پر شدن بشقابها ، سيستم قطع مي شود. ميزان دان ورودي به بشقابها كاملا قابل تنظيم مي باشد بنابراين براي استفاده از اين سيستم فقط كافيست مخزن اصلي پر شده و سيستم روشن شود . اين نوع سيستم نيز از سقف آويزان بوده و قابليت تنظيم ارتفاع بسته به سن و جثه پرنده را دارا مي باشد.

تعداد صفحات : 17

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 180
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 59
  • بازدید سال : 790
  • بازدید کلی : 88300
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه